KISGYERMEK SZAKTANÁCSADÁS

MI A KÜLÖNBSÉG A KONZULTÁCIÓ ÉS A SZAKTANÁCSADÁS KÖZÖTT?

A szülő-csecsemő/kisgyermek konzultáció, illetve a kisgyermek szaktanácsadás két nagyon hasonló szakterület, és részben fedik is egymást. A konzultáció a 0-3 éves korú gyermekek problémáira koncentrál, míg a kisgyermek szaktanácsadás keretei kicsit messzebbre nyúlnak, hiszen ezeken az alkalmakon a 0-6 éves korú gyermekekkel kapcsolatos viselkedési, nevelési gondokra keresünk megoldást.

Mindkét esetben egy rövid terápiás (max. 10 alkalmas) konzultációs folyamat zajlik, szoros együttműködésben a szülőkkel.

Bármelyik formában is találkozunk, az egyes alkalmak alapvető sajátosságai azonosak, így ha részletesebb információkra lenne szükséged, kattints alább a téged érdeklő kérdésre!

Miben tud segíteni a kigyermek konzultáció/szaktanácsadás?

A szülő-csecsemő/kisgyermek konzultáció, illetve a kisgyermek szaktanácsadás tőlünk nyugatabbra már több, mint 20 éve elérhető a kisgyermekes családok számára, de Magyarországon még csak néhány éve létező lehetőség.

Röviden megfogalmazva: a konzultáció a csecsemő- és kisgyermekkorban előforduló, testi okokkal nem vagy csak részben magyarázható nehézségek, problémák megelőzésében és megoldásában segít.

Csecsemőkorban ezek leginkább az evés, etetés, gyarapodás, az alvás, valamint a sírás, nyűgösködés területét érintik, majd kisgyermekkorban ezek mellé társulhat sokféle egyéb, a szülők és az egész család számára gondot okozó jelenség, mint például a „hiszti”, dacosság, agresszió, testvérféltékenység, székletvisszatartás, szobatisztasági bonyodalmak, napirendi problémák, túlzott képernyőhasználat, nyugtalanság és még számos viselkedés- és érzelemszabályozási nehézség, amik igencsak megnehezíthetik a hétköznapokat.

A konzultáció során arra törekszem, hogy egy olyan családi harmónia teremtődjön meg, illetve álljon újra helyre, amellyel minden családtag elégedett, és amelyben benne van a továbbfejlődés lehetősége. Fontos cél, hogy a kapcsolatok helyreállításával megelőzzük egy későbbi pszichoszomatikus betegség, viselkedészavar kialakulását a gyermekben. Ennek érdekében az egyes családokra egyénileg szabott módszerekkel dolgozom, egy elfogadó, megértő légkörben, ahol minden családtag félelem nélkül elmondhatja a saját véleményét, gondolatait.

Milyen módszerekkel dolgozom?

Szülő-csecsemő/kisgyermek konzulensi diplomámat a budapesti SOTE egyetem képzésén szereztem meg. A képzés által olyan speciális szakképzettséggel rendelkezem, ami lehetővé teszi, hogy integrált szemlélettel, többféle pszichológiai irányzat elemeit ötvözve, személyre szabottan tudjak segíteni a családok problémáinak megoldásában. Arra törekszem, hogy a konzultáció során a leghatékonyabb megoldásokat változatosan használva jussunk mielőbb eredményre.

Kiemelten támaszkodom a kötődéselméleti és a kisgyermekek fejlődésére irányuló, legújabb kutatási eredményekre, hogy a hozzám forduló családok a legkorszerűbb ismeretek szerint, a lehető legrövidebb időn belül megkapják a szükséges segítséget.

Sokszor előfordul, hogy látszólag ugyanazzal a problémával keres fel egy család, a konzultáció során mégis kiderül, hogy teljesen mások a mélyben húzódó okok, amiért a gond kialakult. Így nem támaszkodom általános, kész megoldásokra, „mindenkinél működő” módszerekre vagy akár jelenleg divatos nevelési, pszichológiai irányzatokra. Helyette az adott családra szabott, egyéni eszközökre támaszkodom, amelyek tapasztalataim szerint messze a leghatékonyabbak egy elakadás, nehézség leküzdésére.

A konzultáció fontos és legtöbb esetben szükséges eleme a videotechnika. Egy néhány perces, mobiltelefonnal, kamerával készített felvétel rengeteg plusz információt nyújt, és mindenképpen meggyorsítja és hatékonyabbá teszi a közös munkát. Sok esetben nehéz vagy akár lehetetlen a konzultációs alkalmakon „bemutatni” a problémát (gondoljunk csak egy éjszakai ébredéses nehézségre), ami ráadásul a legtöbb esetben otthon egészen másként zajlik, mint egy idegen helyen, egy idegen ember jelenlétében.

A videofelvételek elküldése történhet már az első találkozás előtt is, de akár a konzultáció folyamán is. Ez mindig az adott probléma természetén, illetve a családdal való közös megegyezésén múlik. Az első kapcsolatfelvételkor általában ezt is meg szoktuk beszélni.

Fontos tudni, hogy az elküldött felvételek kezelése szigorú adatvédelmi szabályok betartásával történik, kívülálló személyek számára nem hozzáférhető, és titoktartási kötelezettség vonatkozik rájuk. Így minden család biztos lehet abban, hogy személyes életük eseményeit csak az általuk választott konzulenssel osztják meg, és azok nem kerülnek nyilvánosság elé!

Hogyan döntsd el, hogy szükségetek van-e konzultációra?

Amennyiben a családban olyan visszatérő probléma, érzelmi, kapcsolati nehézség jelentkezik, amely zavaró valamelyik, vagy mindkét szülő, illetve az egész családra nézve, érdemes szakember segítségét kérni. Hiszen az olyan kisebb-nagyobb problémák, amelyek a családi életet időről időre kibillentik a megszokott kerékvágásból, hamar képesek megterhelni a családi kapcsolatokat, és sajnos megakasztani a kisgyermekek nyugodt, kiegyensúlyozott fejlődését.

Igen, elhatározás és bátorság kell ahhoz, hogy egy szakembert felkeressen valaki, de ha képes megtenni ezt a kicsi lépést, sokkal magabiztosabban és érzelmileg erősebben tud majd szembenézni a jövőbeli problémákkal is.

Előfordul, hogy a szülőknek csak megerősítésre van szükségük egy-egy jelenség kapcsán, és nincs szükség egynél több találkozásra, és képesek máris túllépni egy adott nehézségen.

Valójában nem is az a fontos, hogy a probléma kicsi vagy nagy.  Az a fontos, hogy mit érez egy adott család problémának. Ami viszont bármelyik családtagnak gondot okoz, bármekkora is legyen az, azzal foglalkozni kell, mert ha nem ezt tesszük, bizony a kétségek, kérdések hamar felduzzadhatnak és a megoldásuk is jóval több időt vesz majd igénybe.

Ezért érdemes minden elakadásnál élni a konzultáció lehetőségével, hiszen minél hamarabb foglalkozunk egy kérdéssel, nehézséggel, annál könnyebb és gyorsabb a megoldása is.

Hogyan zajlik egy konzultáció?

Maga a folyamat tulajdonképpen egy támogató, segítőbeszélgetés, amely során sohasem azt keressük, hogy ki, mit és hol rontott el, hanem azt, hogy az adott család hogyan tud a saját erőforrásaira támaszkodva túllendülni egy számukra nehézséget jelentő helyzeten.

Mivel az egyes családokban felmerülő kérdések, problémák rendkívül sokfélék lehetnek, ennek megfelelően a konzultációsbeszélgetés témái is igen változatosak szoktak lenni.

A probléma kellős közepén, érzelmileg felfokozott állapotban nem lehet jól látni, mi miért is történhet. A konzultációs beszélgetések során viszont egy barátságos, elfogadó, támogató légkörben vagyunk együtt, ahonnan egy kicsit távolabbról tudunk rátekinteni a mindennapi nehézségekre, kapcsolatokra. Többször megesik, hogy a szülők itt tudnak csak elmondani egymásnak olyan érzéseket, gondolatokat, amelyek eddig idő vagy bátorság híján nem voltak kibeszélhetőek.

Mindig az van a középpontban, ami a családot leginkább foglalkoztatja, így minden konzultációs alkalom egyedi. A beszélgetések célja az, hogy megértsük, milyen érzelmi, gondolati okok lehetnek egy-egy helyzetmélyén, és így elindulhasson egy pozitív folyamat a családban, és elérhessenek egy mindenki számára megfelelő, harmonikus állapotot.

Legtöbbször az alábbi témakörök kerülnek szóba:

  • a gyermek(ek)kel kapcsolatos problémák, tapasztalatok, érzések
  • anyasággal, apasággal, szülőséggel kapcsolatos kérdések, bizonytalanságok
  • a várandósság, szülés, a szülés utáni időszak eseményei, nehézségei
  • saját gyermekkori tapasztalatok, saját szülőkhöz fűződő érzelmek, családi kapcsolatok
  • párkapcsolat
  • …és minden olyan dolog, amit a szülők fontosnak tartanak elmondani

A konzultáción beszélünk nevelési, gondozási témákról, praktikákról is, de ezek nem központi elemei a konzultációs alkalmaknak, sokkal inkább csak megfontolandó lehetőségek a szülők számára, amennyiben úgy érzik, hogy a külső körülmények megváltoztatása támogatóan hathat a pozitív belsőfolyamatok elindulására.

A konzulensekre is vonatkozik a titoktartási kötelezettség?

Természetesen. Ami a konzultációkon elhangzik, az ott is marad. Titoktartási kötelezettségem van, amelynek csak speciális esetekben nem kell eleget tennem. (Súlyos bűntettel vagy önsértő magatartással kapcsolatos esetek sorolhatók a kivételek közé.)

Kinek kell részt venni a konzultáción?

Lehetőség szerint minden találkozáskor ott van az egész család, minden szülő és minden gyermek, hiszen a problémás helyzet is minden családtagot érint. A szülő-csecsemő konzultáció egyik alapelve, hogy a kisgyermek problémái nem önmagukban léteznek, nem tudnak függetlenek lenni a gondozói környezettől, így megoldásuk sem lehetséges a szülők segítsége nélkül. Ugyanolyan fontos az apa és az anya véleménye, nézőpontja is, hiszen mindketten fontos szerepet játszanak a kisgyermek életében.

Amennyiben van olyan családtag: nagyszülő, más rokon, aki napi szinten részt vesz a kicsi életében, abban az esetben jó, ha ő is jelen tud lenni, legalább néhány, előre egyeztetett alkalmon.

Abban az esetben, ha a szülők elváltak vagy külön élnek, mindig egyéni mérlegelés után döntjük el, hogy mindkét fél részt vegyen-e a konzultációkon. Ha a gyermek életében visszatérő, fontos szereplő a másik szülő, akkor az az ideális, ha legalább az első alkalommal mindketten ott tudnak lenni apa is és anya is.

A jelenleg érvényben lévő jogi szabályozásnak szerint, amennyiben a szülők közös felügyeleti jogot gyakorolnak, de külön élnek, úgy mindkét fél beleegyezése szükséges ahhoz, hogy a kisgyermek a konzultáción részt vehessen.

 

Gyakran felmerülő kérdések:

  • Nem fogja-e zavarni a konzultációt a gyermek, nem fogja-e elvonni a szülők figyelmét? 

Tapasztalatom szerint a gyerekek nagyon jól viselik a konzultációs helyzetet. Ebben segít a számukra is ideálisan kialakított környezet, hiszen a konzultációs helyiségben játszószőnyeg és rengeteg játék várja őket, illetve pozitívan hat rájuk a konzultáció nyugodt, támogató légköre is. Egyáltalán nem jellemző, hogy a gyerekek viselkedése miatt félbe kellene szakítani a beszélgetést.

  • Biztosan hallhat-e mindent a kisgyermek, ami elhangzik a beszélgetésben?
    Mi van akkor, ha a szülő nem szeretne valamit a gyermek jelenlétében elmondani?

A gyerekek számára nem idegen dolog az, amiről beszélgetünk. Lehet, hogy sok mindent még nem tudnak maguktól megfogalmazni, vagy megérteni, de ők is ugyanúgy benne élnek, mint a család többi tagja. Érzékelik azt is, hogy megoldást keresünk, javítani szeretnénk a fennálló állapoton, ezért (sokszor a szülők számára is meglepő módon) a saját eszközeikkel aktívan és támogatóan szoktak részt venni a folyamatban.

Ennek ellenére ha mégis olyan dolog kerülne felszínre, amiről a gyermek(ek) jelenlétében nem szeretne beszélni a szülő, és ez minden szempontból indokoltnak tekinthető, akkor természetesen keresünk egy olyan külön időpontot, amikor csak felnőttek jelenlétében tudunk beszélni az adott témáról.

Van valami teendő a konzultáció előtt?

A kisgyermek konzultáció mentálhigiénés és nem orvosi szolgáltatás. Olyan esetekben tud segíteni, amikor testi probléma nem vagy csak részben magyarázója a gyermek viselkedésének. Ezért szükséges, hogy a konzultáció megkezdése előtt, vagy legkésőbb azzal egyidőben történjen meg gyermek szakorvosi vizsgálat, hogy az együtt végzett munka minél hatékonyabb lehessen.

Amennyiben hosszabb szakorvosi kezelés szükséges, mellette természetesen párhuzamosan igénybe vehető szülő-csecsemő/kisgyermek konzultáció is, amely szükséges esetben a szakemberek együttműködésével, közös egyeztető munkájával is történhet, ha az elősegíti a mielőbbi állapotjavulást.

Mennyi idő a konzultáció és hogyan zajlik az egész folyamat?

Az, hogy egy család hányszor jön konzultációra, nagyon eltérő lehet, még hasonló probléma esetén is. Van, hogy egyetlen találkozás is elég, mert a szülőknek csupán megerősítésre, egy külső szemre van szükségük ahhoz, hogy megoldják a gondjaikat. A legtöbb esetben azonban többször is: átlagosan 3-10 alkalommal találkozunk, ritkább esetben ennél többször is.

A találkozási alkalmak ideális esetben hetente történnek. Az első találkozás előtt minden család kitölt egy email-ben vagy Messengeren kiküldött online kérdőívet, amiben rögzítésre kerülnek az alapadatok és a problémás területek. Ez teszi lehetővé, hogy már az első találkozáskor azonnal belekezdhessünk a probléma mélyebb átbeszélésébe és ne az alapadatok megadásával teljen az idő.

Ezt követi egy személyes Fókusz konzultáció, amikor megismerkedünk egymással és lehetőség van a probléma részletezésére, az elérendő célok megfogalmazására és annak eldöntésére, hogy szeretnénk-e együtt dolgozni a megoldáson. A beszélgetés végére látni fogom, körülbelül mennyi időre lesz szükség ahhoz, hogy megoldódjon a nehézség. Ekkor szoktam elmondani a szülőknek, hogy milyen keretek között tudnánk együttműködni. Ez az alkalom másfél-két órahosszás szokott lenni.

Ha mindketten úgy látjuk, hogy szeretnénk együtt dolgozni, ezután következnek a hetenkénti  problémamegoldó konzultációk mindaddig, amíg el nem érjük a célt. Ezek a találkozások általában másfél órahosszás alkalmak szoktak lenni.

Előfordulhat az is, hogy a konzultációk során kiderül, hogy másfajta segítségre van szüksége a családnak, vagy másfajta szakembert is be kell vonnunk a folyamatba. Ez mindig a családdal való egyeztetés után, közös megegyezéssel történik.

Esetenként megtörténik, hogy a távolság vagy egyéb akadályoztatás miatt nem személyesen, hanem online formában dolgozunk együtt, vagy a kettő sajátos keverékével. Erről a lehetőségről lejjebb olvashatók részletesebb információk.

Hogyan történik a kapcsolatfelvétel, a konzultációra jelentkezés?

A kapcsolatfelvétel az alábbi módokon történhet:

Az első jelentkezés után munkanapokon 48 órán belül megtörténik a visszajelzés, időpont egyeztetés, és ezután általában néhány napon belül lehetséges az első találkozás, a Fókusz konzultáció, ami arra hivatott, hogy jobban megismerjük egymást, mélyebben átbeszéljük a nehézségeiteket, a megoldási lehetőségeket. Ez az alkalom abban segít, hogy tisztán lássuk mindannyian, hogy tudnánk-e hatékonyan együtt dolgozni a céljaitokért. A beszélgetés lehetőség szerint az egész család részvételével történik. (Amennyiben a gyermekedet egyedül neveled, természetesen akkor nem szükséges a másik szülő jelenléte.)

Mit tegyek, ha mégsem tudok elmenni a konzultációra?

Mindannyiunk életében lehet olyan helyzet, amikor minden gondos tervezés ellenére is le kell mondanunk egy előre megbeszélt időpontot. Ahhoz viszont, hogy a lemondott időpont más, konzultációra várakozó családnak felajánlható legyen, szükséges, hogy a lemondás jelzése (vagy egy időpontmódosítási kérés) a lehető leghamarabb, legkésőbb a fenntartott időpont előtt 24 órával megtörténjen.

Ha a lemondás a megbeszélt időpont előtt kevesebb, mint 24 órával történik, a konzultációs díj összegének 50 %-a felszámításra kerül, és azt a következő találkozáskor rendezni szükséges.

A fentiek érvényesek mind a személyes konzultációkra, mind az online beszélgetésekre.

Hol zajlik a konzultáció?

A konzultációs alkalmak helyszíne a Kolibri Családközpont.

Címe: Orosháza, a Zombai u. 59., sarki helyiség. KÉP

A konzultációs helyiséghez a legegyszerűbben, legbiztonságosabban így juthattok el: A Zombai utca végén az utca kettéválik, ott a zsákutcába kell behajtani, parkolni az utca végén lehet. Térkép: GoogleMaps 

Itt a beszélgetések egy kisbabák és kisgyermekek számára is biztonságos, otthonos, gyermekbarát környezetben zajlanak, minden olyan kellékkel felszerelve, amelyre a találkozóra érkező családnak szüksége lehet: etetőszék, pelenkázó asztal, wc-szűkítő, bili, és persze játszószőnyeg, könyvek és számtalan szórakoztató gyermekjáték ahhoz, hogy a beszélgetés alatt kicsik is jól elfoglalhassák magukat.

Mit kell hozni a konzultációra?

A konzultációra a saját, személyes dolgokon kívül semmilyen külön felszerelést nem kell hozni. Minden, kisgyermekes családok számára szükséges dolog van a konzultációs helyiségben: etetőszék, pelenkázó asztal, wc-szűkítő, bili, és persze játszószőnyeg, könyvek és számtalan szórakoztató gyermekjáték, így minden körülmény adott a zavartalan beszélgetéshez.

Lehetséges online konzultáció is?

Habár a szülő-csecsemő/kisgyermek konzultációszemélyes találkozások során tud a leghatékonyabban működni, mégis lehetnek az életben olyan helyzetek, amikor egy család számára a távolság leküzdhetetlen, hiszen messze laknak egy elérhető konzulenstől vagy külföldön élnek, de a problémájukat anyanyelvükön szeretnék megbeszélni, esetleg betegség vagy bármilyen más ok miatt korlátozottan vagy egyáltalán nem tudnak eljutni a konzultáció helyszínére.

Ilyen esetekben lehetőség van arra, hogy a segítő beszélgetéseket online formában folytassuk le. Tudni kell azonban, hogy a folyamat sikeressége ezekben az esetekben elmaradhat a személyes találkozással történő találkozásokhoz képest. Éppen ezért kölcsönösen törekednünk kell arra, hogy az online konzultáció folyamán legalább egyszer történjen személyes találkozás is, ideális esetben az első alkalommal.

Az online beszélgetés sikerességéhez a család és a konzulens oldaláról is szükséges megteremteni az ideális körülményeket, amelyek a következők:

  • megfelelő technikai felszereltség: jó kép- és hangminőséggel, internet elérhetőséggel rendelkező számítógép vagy mobiltelefon, megfelelően működő kamerával és mikrofonnal
  • online beszélgetéshez használható alkalmazás: Messenger, Viber, WhatsApp, Skype (a bejelentkezéskor már lehet jelezni, a család melyik alkalmazást szeretné használni a konzultáció során)
  • a zavaró tényezők kiiktatása: mobiltelefon némítása, kikapcsolása; látogatók kizárása (szomszéd, postás, anyós…stb. lehetőleg ne ekkor igényelje a család figyelmét); egyéb hangforrások (tv, rádió, zene, háztartási eszközök) kikapcsolása
  • kényelmes, hosszabb tartózkodásra, a gyermeknek játékra alkalmas otthoni helyszín kiválasztása
  • a beszélgetés időpontjának pontos betartása

Az online konzultációra való bejelentkezés és a lemondás módja ugyanaz, mint személyes találkozás esetén. (Erről a megfelelő kérdés-válasz részben olvasható a pontos leírás.)

Mit mondanak azok, akikkel már együtt dolgoztunk?

Az évek során rengeteg családdal, sokféle problémán dolgoztunk már együtt. Azt gondolom, a leghitelesebben ők tudják elmondani, hogyan értünk el eredményt náluk és hogyan érezték magukat a konzultáció alatt. Voltak, akik leírták a tapasztalataikat, mások szívesen vállaltak rövid a videós beszélgetést is. Ezeket itt a Kezdőoldalon vagy a https://dackorszak.hu oldalon találhatod meg. Számotokra is biztatás lehet, milyen gyorsan tudtunk együtt megoldani néha igen megterhelő gondokat is. Olvassátok, hallgassátok meg őket!

Milyen díja van a konzultációnak?

A problémák végtelenül sokfélék és mélységűek lehetnek egy-egy családban. A megoldáshoz vezető utak is teljesen egyediek, így a konzultáció hossza is. A közös munka pontos díját mindezen tényezők együttesen alakítják ki.

A munkám nem óradíjas, hanem eredmény orientált. Az első személyes találkozás, a Fókusz konzultáció végére már látni fogom, hogy körülbelül mennyi időre lesz szükség a probléma megoldásához (leggyakrabban 3-4 hét) és ez milyen díjat jelent a család számára. Ennek ismeretében az első találkozás végén közösen döntünk arról, hogy elkezdjük-e a közös munkát.

A lényeg nem a találkozások számán van, hanem azon, hogy megoldjuk a család mindennapjait megnehezítő gondokat. Addig dolgozom egy családdal, amíg el nem érjük a kitűzött célt, illetve addig, amikor már képesek lesznek egyedül is tovább haladni a nehézség teljes megoldása felé vezető úton, amennyiben a probléma megszűnéséhez több időre lenne szükség. Nem engedem el egyik család kezét sem addig, amíg mindketten azt nem érezzük, hogy megkaptak minden szükséges segítséget ahhoz, hogy végre megszűnjenek a gondjaik.

Egyszeri, pontos díja csak a Fókusz konzultációnak van, az egész folyamat díjazását felelősen csak a probléma mélyebb ismeretében határozhatom meg.

A Fókusz konzultáció díja 90 perc esetén 25.000 Ft, 120 perc esetén 30.000 Ft.

A díjak készpénzben, illetve átutalással is rendezhetők, kérés esetén számla kiállításával.

Mivel a szülő-csecsemő és kisgyermek konzultáció nem minősül egészségügyi szolgáltatásnak, ezért egészségpénztári elszámolása sajnos nem lehetséges.

Szeretnél végre igazi megoldást a problémáitokra?


Keress az alábbi elérhetőségeken!

  Messenger: facebook.com/kisgyermekszakerto

 

 E-mail: kapcsolat@boldogcsalad.hu

 

  Telefon: Hétfőtől-péntekig 9:00 és 18:00 között a +36 20 8245740-es számon.